P3: T-Mobile heeft hoogste downloadsnelheden van Nederlandse 4g-netwerken

Alle Nederlandse providers hebben hoog gescoord op de test van het Duitse P3 voor mobiele netwerken. In vergelijking met buitenlandse netwerken scoren ze alle vier hoog op snelheid en dekking. T-Mobile scoort voor de derde keer op rij het hoogst.

Er zijn geen grote wijzigingen in de scores, zo blijkt uit het rapport. T-Mobile heeft een iets hogere score gekregen en heeft daarmee de hoogste score tot nu toe in een P3-test; er is geen provider in een ander land die boven de 977 punten van T-Mobile is uitgekomen. De P3-test wijst T-Mobile als winnaar aan bij zowel telefonie als data. Op telefonie moest de provider die eerste plek delen met Vodafone.

De verschillen zijn klein: Vodafone haalt 962 punten, KPN 940 en Tele2 908. Die scores komen voort uit subscores, waarbij P3 de meeste punten toekent aan de testen die het bedrijf in een rijdende auto in grotere steden uitvoerde. Testresultaten tijdens het lopen en in kleinere steden telden minder mee; de metingen in rijdende treinen kenden de laagste weging.

Bij veel tests lukte het opzetten van een spraak- of dataverbinding in 100 procent van de gevallen; waar dat niet zo was, lukte dat in meer dan 95 procent van de gevallen. In treinen mislukte één op de twintig gesprekken bij Tele2; de laagste score in het hele rapport. Tijdens zijn tests gebruikte P3 in twee auto’s vier Samsung Galaxy S7-toestellen of Sony Xperia XZ-smartphones, in combinatie met het duurste abonnement van elke provider. Bij de looptesten maakt het bedrijf gebruik van dezelfde configuratie.

De P3-test vond plaats tussen 16 februari en 10 maart van dit jaar. De meting kent beperkingen: de testers komen niet of nauwelijks in dorpen en op het platteland buiten de snelwegen en spoorlijnen. De uitslag geeft dus geen goed beeld van bereik in het hele land. Daarnaast gebruikte P3 twee oudere telefoons, die de nieuwste netwerktechnieken niet ondersteunen en dus niet de maximale snelheden kunnen halen. P3 heeft een hertest gedaan met een Galaxy S8, maar heeft daar beperkt resultaten van gepubliceerd.

Wat zeggen onze klanten
Veelgestelde vragen

Kennisbank

Lees meer

Support

Bel, mail of bezoek ons van maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur

Lees meer

Direct contact

Heeft u een vraag, opmerkingen of suggestie? Neem direct contact met ons op.

Lees meer