T-Mobile neemt Tele2 over

Wat gaat deze overname betekenen?

De Nederlandse mobiele markt lijkt op een koektrommel in een huis vol kinderen. De Nederlandse overheid probeert al decennialang met regels voor veilingen koekjes in de vorm van providers toe te voegen aan de koektrommel, maar ze verdwijnen steeds opnieuw.

Na de umts-veiling in 2000 moesten er vijf mobiele providers met een eigen netwerk komen: KPN, Libertel, Ben, Dutchtone en Telfort. Een paar jaar nadat de 3g-netwerken live gingen, waren er daar maar drie van over: KPN dat Telfort had opgeslokt, het tot Vodafone omgedoopte Libertel en T-Mobile, dat voortkwam uit Ben en Dutchtone. En zo waren er nog drie.

Dat bleek een slecht idee voor concurrentie op de mobiele markt. De aansluitkosten kwamen daarna snel terug, de providers schaften onbeperkt mobiel internet voor een tientje per maand gauw af, de prijzen stegen over de hele linie en er ontstonden geruchten over prijsafspraken tussen de providers. Die bleken niet helemaal waar: toezichthouder ACM concludeerde dat ze gedrag op elkaar afstemden, maar niet concreet afspraken maakten. Voor consumenten maakte dat niets uit: ze deden elkaar na in plaats van elkaar te beconcurreren.

De Europese Commissie was achteraf kritisch op de goedkeuring van de overnames van Telfort door KPN en Orange door T-Mobile. In een rapport stelde de Commissie dat de prijzen na de overname merkbaar stegen ten opzichte van andere landen.

Hoeveel mobiele providers zijn er nodig om concurrentie in stand te houden? Dat is geen filosofische vraag zonder antwoord, want de internationale organisatie OESO heeft die al beantwoord. Het antwoord is dat drie simpelweg niet genoeg is: een land heeft vier providers met een eigen netwerk nodig om concurrentie en innovatie te kunnen handhaven. Met de komst van 5g om de hoek belooft deze overname dus niet veel goeds voor consumenten.

Het succes van concurrentie: 4g

De Tweede Kamer besloot naar aanleiding van het onderzoek naar kartelvorming tussen de providers om het zekere voor het onzekere te nemen. Bij de 4g-veiling van vijf jaar geleden moest er ruimte komen voor een vierde provider. Die moest bovendien licenties op voldoende spectrum kunnen kopen om echt mee te doen.

Dat gebeurde ook: Tele2 kocht als nieuwkomer spectrum in de felbegeerde 800MHz-band. Het ging antennes bouwen op plekken van T-Mobile-masten om kosten te sparen. Na een jaar was het zover: Tele2 begon met zijn eigen 4g-netwerk.

In eerste instantie bleek er nog niet veel van de concurrentie. De prijzen van Tele2 lagen iets lager, maar het was onmogelijk om de 4g-abonnementen als sim-only af te sluiten. Dat veranderde begin 2016. Daardoor was er voor het eerst een sim-onlyabonnement met een databundel van 24GB te krijgen.

T-Mobile voelde de hete adem in de nek en verhoogde de databundel van 12GB naar 20GB. Dat bleek voor de provider nog niet genoeg. Na een eerder experiment met onbeperkt mobiel internet in een abonnement van meer dan 90 euro per maand, kwam het begin dit jaar met het grootste bewijs dat concurrentie echt werkt: een abonnement met onbeperkt mobiel internet voor 35 euro per maand.

Tele2 volgde, natuurlijk. Het dook zelfs een tientje onder de prijs van T-Mobile en biedt onbeperkt mobiel internet voor 25 euro per maand. Dat is concurrentie op de mobiele markt in optima forma: providers vechten elkaar de tent uit en consumenten profiteren dankzij lagere prijzen en betere voorwaarden.

KPN en Vodafone volgden echter niet met onbeperkte databundels. Waarom niet? Die providers hebben beide een vast netwerk met eigen infrastructuur. KPN heeft glasvezel en koper, terwijl Vodafone inmiddels samen met Ziggo een joint-venture heeft gevormd en dus de beschikking heeft over de kabel.

T-Mobile en Tele2 wilden klanten binnenhouden met lage prijzen en grote databundels, KPN en Vodafone proberen dat door voordeeltjes te bieden dankzij combinaties van vaste en mobiele abonnementen.

Het heeft Tele2 geen windeieren gelegd: het aantal klanten is afgelopen jaren flink gestegen en zit inmiddels op bijna 1,2 miljoen, tegenover nog geen 700.000 toen het 4g-netwerk live ging.

Het marktaandeel van Tele2 is inmiddels 6 procent van de postpaid-markt; van alle mobiele aansluitingen met een abonnement is 8 procent bij Tele2. Daarmee is het nog veruit de kleinste provider. Vodafone en T-Mobile hebben beide rond 21 procent, KPN zit rond 28 procent.

Als T-Mobile en Tele2 samengaan, is het nog niet de grootste provider, zo blijkt uit een berekening van Tweakers op basis van de meest recente kwartaalcijfers van de providers. Het totaal aantal abonnees zou uitkomen rond vijf miljoen, iets minder dan KPN er heeft. Er zijn in totaal 14,3 miljoen mobiele abonnementen bij een van de vier grote providers in Nederland. Het exact aantal mobiele abonnementen in Nederland is onbekend, maar ligt naar alle waarschijnlijkheid tussen 18 en 19 miljoen.

Wat zeggen onze klanten
Veelgestelde vragen

Kennisbank

Lees meer

Support

Bel, mail of bezoek ons van maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur

Lees meer

Direct contact

Heeft u een vraag, opmerkingen of suggestie? Neem direct contact met ons op.

Lees meer