Autoriteit Persoonsgegevens ontving 21.000 datalekken in 2018

Vorig jaar zijn er bij de Autoriteit Persoonsgegevens zo’n 21.000 datalekken gemeld. Meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2017, toen het nog om 10.000 gemelde datalekken ging. De toezichthouder merkt op dat het aantal meldingen van vorig jaar de eerder gemaakte schattingen overstijgt en het daarom de capaciteit zal uitbreiden.

De meeste datalekken die werden gemeld, ruim tweederde (63 procent), gingen over persoonsgegevens die aan een verkeerde ontvanger waren gestuurd. Het gaat bijvoorbeeld om poststukken met gevoelige gegevens die bij de verkeerde persoon terechtkomen en geopend retour worden gestuurd. Ook betreft het e-mails met gevoelige persoonsgegevens die naar de verkeerde ontvanger worden gestuurd. Bijvoorbeeld door een typefout of omdat de verkeerde ontvanger in het e-mailprogramma wordt gekozen.

De overige 27 procent bestaat uit onder meer kwijtgeraakte persoonsgegevens door bijvoorbeeld een verloren of gestolen laptop of usb-stick, hacking, phishing of malware, het per ongeluk publiceren van persoonsgegevens of het tonen van de verkeerde persoonsgegevens in een klantportaal. De meest gelekte gegevens zijn naam, geslacht en contactgegevens.

Tevens ontving de Autoriteit Persoonsgegevens vorig jaar ruim 6.000 meldingen over gelekte medische gegevens (6.526) en het BSN (6.056). Een datalek met burgerservicenummers (BSN) komt met name voor in de zorg (37 procent) en in de sector openbaar bestuur (33 procent). 58 procent van de gemelde datalekken had betrekking op 1 persoon. Het gaat dan vaak om persoonsgegevens die naar de verkeerde persoon worden gestuurd of afgegeven (77 procent). Datalekken die 5.000 of meer personen raken, worden vaak veroorzaakt door hacking, malware en/of phishing. Bij minder dan 1 procent van de datalekken waren meer dan 100.000 personen betrokken.

Verder blijkt dat de meeste datalekken door de zorgsector worden gemeld (29 procent), gevolgd door de financiële sector (26 procent), openbaar bestuur (17 procent) en zakelijke dienstverlening (9 procent). Binnen de zorgsector zijn het met name apotheken en huisartsen (27 procent) en ziekenhuizen (24 procent) die de fout in gaan.

Onze partners
Veelgestelde vragen

Kennisbank

Lees meer

Support

Bel, mail of bezoek ons van maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur

Lees meer

Direct contact

Heeft u een vraag, opmerkingen of suggestie? Neem direct contact met ons op.

Lees meer